Dela

Fagersta kommun

Äldreomsorgen i Fagersta präglas av samarbete och arbetsglädje. Vi är en trevlig och trygg arbetsplats där vi alltid gör det lilla extra. Hit kommer man för att stanna. 

Hos oss blir du en del av ett stöttande team där vi finns till för varandra. Vi är stolta över det viktiga arbete vi gör för våra omsorgstagare – alltid med människan i fokus. Gott bemötande och att jobba utifrån principen 100 procents närvaro är viktiga ledstjärnor för det vi gör.  

Vi är utvecklingsinriktade och strävar alltid efter att göra saker ännu bättre. Vi har kommit långt i vår digitala utveckling och erbjuder många utbildningsmöjligheter, flexibilitet och spännande karriärvägar.  

Karriärmål
Hälsa
Ledarskap
Digitala verktyg
Lokaler och omgivning
Utbildning


Karriärmål

Vi erbjuder flera olika möjligheter för dig som vill ta ett nytt steg i karriären. Här är några exempel på möjliga karriärvägar hos oss:  

  • Ombudsroll: Som ombud fördjupar du dig inom ett område och stöttar dina kollegor genom dina kunskaper. Exempel på områden du kan bli ombud inom är digitalisering, kost, hygien, språk och dokumentation.  
  • Planerare: Inom hemtjänsten finns rollen som planerare, detta är en roll för dig som gillar att vara spindeln i nätet. Som planerare ger du förutsättningar för en god planering av verksamheten. Detta är en viktig funktion för kvalitetssäkring och som ger medarbetarna bästa möjliga förutsättningar att göra ett bra jobb.  
  • Samordnare/administratör: Kopplat till våra äldreboenden finns rollen samordnare/administratör som liknar planerarrollen. 
  • Specialistundersköterska: Du som är eller vill bli specialistundersköterska inom till exempel psykiatri eller demens är mycket eftertraktad hos oss. Vi ser specialistspåret som en tydlig karriärväg och kan erbjuda anställning inom en specialistroll. Det går även att utbilda sig, läs mer under rubriken Utbildning. 
  • Specialistsjuksköterska: Du som vill specialisera dig inom till exempel vård av äldre kan få möjlighet att få både betald utbildning och göra karriär hos oss. Läs mer under rubriken Utbildning.  
  • Chefsroller: Vi rekryterar ofta chefer internt och för rätt person finns det goda möjligheter att ta en ledarroll. Du som visar intresse och potential kommer få den stöttning du behöver för att stegvis ta mer ansvar och växa in i din nya roll. Vi erbjuder även chefsutbildningar för den som är intresserad.  
  • Handledare: Hos oss kan du också ha rollen som handledare för undersköterskestudenter. Här får du möjligheten att utveckla din pedagogiska förmåga.  



Hälsa

  • Friskvårdsbidrag: Vi erbjuder alla våra tillsvidareanställda ett friskvårdsbidrag på upp till 1 000 kronor per år. 
  • Fri tillgång till motionsanläggning: Inom ramen för de flesta anställningsformer erbjuder vi gratis tillgång till motionsanläggningen Fagerstahallen. Här finns det inomhus- och utomhusbad, bastu, gym och aktivitetslokaler. 
  • Företagshälsovård: Om du känner att ditt arbete påverkar ditt mående negativt så kan du få stöd av företagshälsovården.  



Flexibilitet

  • Varierande schemaupplägg: Våra verksamheter skiljer sig åt när det gäller arbetstider och upplägg för schemaläggning. Vi arbetar för att du som medarbetare ska få vara med och påverka ditt schema.  
  • Heltid som norm: Vi tillämpar heltid som norm vilket innebär att alla tillsvidareanställningar erbjuds heltidsarbete. I samråd med chef och utifrån verksamhetens behov så kan det finnas möjlighet till deltidsanpassning. 
  • Intern rörlighet: Om du vill testa att jobba i olika verksamheter är förutsättningarna för det goda. Du som är vikarie hos oss har möjlighet att testa att jobba på flera enheter. På så sätt kan du få fler arbetspass och ännu mer variation i ditt jobb. 



Ledarskap

  • Nära ledarskap: Hos oss är det aldrig långt till närmsta chef. De flesta enhetschefer har sin arbetsplats i verksamheten.  
  • Planerare, samordnare/administratör: Våra chefer har tillgång till planerare, samordnare/administratör för att underlätta deras arbete.  
  • Stöd till chefer: För att våra chefer ska kunna fokusera på det de är bra på finns flera stödfunktioner, som personalavdelning, löneavdelning, ekonomiavdelning, kommunikationsavdelning, HR och IT-support. 

  • Handledning och stöd för medarbetare: Du kan vända dig till din chef om du känner att du behöver stöd i hur du ska hantera en situation. Då kan din chef hänvisa dig till rätt kompetens inom området som kan erbjuda stöd och råd.  



Digitala verktyg

I Fagersta använder vi digitala verktyg för att på olika sätt underlätta och förbättra vardagen för både medarbetare och omsorgstagare. Några exempel på digitala lösningar vi använder:  

  • Nyckelfria lås: Inom hemtjänsten använder vi nyckelfria lås. 
  • Trygghetskamera: Vi använder digital nattillsyn via kamera för dem som önskar det.  
  • Surfplattor: Våra seniorer har möjlighet att använda surfplattor för att till exempel beställa mat via nätet.  
  • Robotdammsugare: Genom robotdammsugare frigör vi tid för övrig omsorg.  
  • Aktivitetsskärm: Med våra Yetitablets erbjuder vi våra seniorer många olika aktiviteter.  

Vi använder också digitala lösningar för dokumentation och andra administrativa uppgifter. Du får en ordentlig introduktion till systemen när du börjar hos oss.  

  • Verksamhetssystem: Vi använder bland annat TimeCare, Lifecare, Intraphone och SignIt.   



Lokaler och omgivningar

Fagersta är en naturskön kommun med mycket skog, vackra parker och inte minst Strömsholms kanal. Möjligheterna till ett aktivt liv utomhus är oändliga. Vad sägs till exempel om att åka wakeboard, cykla i en teknikpark eller ridsafari? Föredrar du att vara inne finns det också massor att göra. Fagerstahallen, bio eller teater? Hos oss finns allt och lite till.  

Äldreomsorgen har generellt fina och fräscha lokaler. Våra vård- och omsorgsboenden har tillgång till uteplatser för aktiviteter och fina omgivningar. Vissa av våra boenden ligger i anslutning till förskolor, på två boende finns det också en restaurang som är öppen för allmänheten. Vi jobbar hårt för att skapa en levande och dynamisk atmosfär för både medarbetare och omsorgstagare.   



Utbildning

  • Introduktionsutbildning: Som nyanställd hos oss genomgår du en introduktionsutbildning för att du ska få en bra och trygg start på ditt nya arbete. Dina första arbetsdagar går du också bredvid en erfaren kollega. Allt för att du ska få bra förutsättningar att komma in i jobbet på ett bra sätt.  
  • Äldreomsorgslyftet: Vi är en del av den statliga satsningen Äldreomsorgslyftet vilket ger medarbetare chansen att utbilda sig till undersköterska samtidigt som de jobbar och får full lön. 
  • Handslaget: Vi erbjuder möjlighet för dig som pluggar till undersköterska att få en provanställning hos oss direkt efter din examen. För att få detta behöver du ta examen, ha bra närvaro och få bra omdöme av dina lärare. 
  • Specialistutbildning inom vård och omsorg: Vi erbjuder goda möjligheter för specialistutbildning för dig som undersköterska eller sjuksköterska. Beviljad utbildning sker i samråd med enhets- och avdelningschef utifrån verksamheternas behov och dina individuella förutsättningar.  
  • Löpande kompetensutveckling: Vi erbjuder flera möjligheter för kompetensutveckling, både digitalt och fysiskt. Exempel på ämnen är HLR, lyftteknik och hot och våld. 



Aktiviteter

Vi jobbar ständigt för att se till att vi erbjuder aktiviteter och trevlig samvaro för våra omsorgstagare, både digitalt och fysiskt.  

  • Ung Omsorg: Vi har ett samarbete med Ung Omsorg som innebär att ett team av ungdomar i åldrarna 14–18 år besöker oss på helger och lov. Ung Omsorg gör olika aktiviteter tillsammans med våra medarbetare, för att sätta guldkant på tillvaron för de boende. 


Goda förutsättningar
Vi är stolta över att vi kan erbjuda en familjär äldreomsorg dit många kommer för att stanna. Vi är en välfungerande organisation med bra stämning där vi jobbar hårt för att erbjuda goda förutsättningar för arbetsro och trivsel. Genom digitala verktyg och kompetensutveckling underlättas ditt arbete samtidigt som kvaliteten säkras. Vårt förhållningssätt är att vi alltid jobbar för att bli ännu bättre. Utvecklingen stannar aldrig av.  

Vi erbjuder varierande och roliga jobb där ingen dag är den andra lik. Det är en självklarhet för oss att jobba med omsorgstagaren i centrum och att vi anpassar oss utifrån den enskildas behov och livssituation. Det kräver mycket av dig som medarbetare men genom upparbetade rutiner, god organisation och planering får du ramar och en trygg grund att stå på. Vi erbjuder också utbildningar där du får stöd för att kunna utvecklas i just din roll. 

Bra känsla
Här får du möjligheten att träffa olika människor och höra många livshistorier. Vi vill att alla som arbetar hos oss går till jobbet med en positiv inställning och en vilja att göra ett bra jobb. Du ska gå hem från jobbet med en bra känsla i magen eftersom du har gjort det lilla extra för dina omsorgstagare. Hos oss får du möjligheten att göra ett bra jobb! 

  • Samarbete: Vi har ett bra samarbete inom och mellan verksamheterna som bidrar till ett gott arbetsklimat, ett positivt bemötande och en förståelse för varandras yrkesroll.  Vi står för öppenhet och delaktighet och ett samarbete som inspirerar till framgång och effektivitet. Vi delar med oss av vår kunskap och erfarenhet för att öka medarbetarnas och verksamhetens kunskapsnivå. 
  • Trygghet: Vi strävar efter att skapa förtroendefulla relationer i ett öppet och tillåtande klimat. Trygghet och tillit skapar vi genom att bekräfta och beakta individens livssituation och livserfarenheter. Vi känner oss trygga i vår yrkesroll och i vårt förhållande till medborgarna. Alla upplever en trygg miljö och ett gott bemötande med 100 procents närvaro. 
  • Ansvar: Vi tar personligt ansvar för våra handlingar gentemot varandra, medborgarna och vår uppdragsgivare. Vår framgång är beroende av att vi är aktiva och förutseende, vågar fatta beslut och agera inom våra befogenheter. Vi tar ansvar för egen utveckling likväl som för verksamhetens utveckling. Vi är generösa och stödjer varandra till framgång. 
  • Respekt: Vi bemöter och behandlar varandra med respekt och förståelse. Vår energi är för värdefull för att vi ska slösa den på att prata förbi varandra. Respekt, integritet och lyhördhet är viktiga utgångspunkter i mötet med medborgarna.  Vi respekterar fattade beslut. 



Fotograf: Annika Johansson

  • Verksamheter: Särskilt boende, demensboende, korttidenhet, dagverksamhet och hemtjänst. 
  • Storlek: Cirka 344 medarbetare som stödjer 823 vårdtagare 
  • Organisationsform: Kommun 
  • Kollektivavtal: Ja 
  • Arbetskläder: Ja 
  • Friskvårdsbidrag: 1 000 kronor  
  • Rätt till heltid: Ja 
  • Delade turer: Nej 



Fotograf: Annika Johansson

Här finns vi

Kontakt

Besöksadress

Bangårdsgatan 1,  Fagersta


Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

0223-440 00
info@fagersta.se


Besök Fagersta kommuns hemsida

Sociala medier

Lediga tjänster

Skicka en spontanansökan



Tack! Vi har tagit emot din ansökan. Du får mail med mer information inom kort.